ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ VS ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ

Το 1972 ο Kirk εισήγαγε πρώτος τον όρο «δυσκολίες μάθησης». Ο όρος αυτός χρησιμοποιείται ευρέως ακόμη και σήμερα. Ειδικότερα ο γενικός αυτός όρος αναφέρεται σε μία ανομοιογενή ομάδα διαταραχών (Παντελιάδου, 2011). Πιο συγκεκριμένα, οι διαταραχές αυτές επηρεάζουν την ομιλία, την ανάγνωση, τη γραφή,  τη μαθηματική ικανότητα κ.α. Οι δυσκολίες μάθησης είναι αποτέλεσμα αλληλεπίδρασης του περιβάλλοντος διδασκαλίας-μάθησης-ζωής και των προσωπικών χαρακτηριστικών γνωρισμάτων του ατόμου. Όταν λοιπόν μιλάμε για δυσκολίες μάθησης, εννοούμε πως το άτομο δεν χαρακτηρίζεται από κάποια ανεπάρκεια, αντίθετα το περιβάλλον του ατόμου είναι ανεπαρκές (Πολυχρόνη, 2011). Τέλος, είναι σημαντικό να αναφερθεί πως πολλοί συγγραφείς συμφωνούν πως οι δυσκολίες μάθησης κάποιες φορές συνυπάρχουν με άλλες μειονεκτικές καταστάσεις όπως συναισθηματικές διαταραχές , πολιτισμικές διαφορές και διάσπαση προσοχής-υπερκινητικότητα (Παντελιάδου, 2011,  Πολυχρόνη, 2011, Στασινός, 2016).

Αντίθετα, οι ειδικές μαθησιακές δυσκολίες-δυσλεξία αποτελούν το πρωτογενές πρόβλημα του παιδιού. Πιο συγκεκριμένα, το παιδί με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες (π.χ. δυσλεξία, δυσορθογραφία κ.τλ.) παρουσιάζει δυσκολία σε μία ή περισσότερες περιοχές μάθησης (ανάγνωση, γραφή, κατανόηση γραπτού λόγου, αριθμητική κ.α.). Το παραπάνω, συμβαίνει μέχρι και κάτω από ιδανικές συνθήκες μάθησης (Πολυχρόνη, 2011). Επίσης, τέτοιου είδους δυσκολίες δεν οφείλονται σε νοητικούς, πολιτισμικούς, εκπαιδευτικούς παράγοντες και σωματικές αναπηρίες.

Είναι λοιπόν προφανές πως η εικόνα και η μαθησιακή επίδοση ενός παιδιού με δυσκολίες μάθησης και ενός άλλου με ειδές μαθησιακές δυσκολίες, παρουσιάζουν πολλά κοινά σημεία. Έτσι λοιπόν δημιουργείται η ανάγκη για την καλύτερη δυνατή διάγνωση και διαφοροδιάγνωση, η οποία θα οδηγήσει στον σχεδιασμό και την υλοποίηση του κατάλληλου προγράμματος παρέμβασης.

Μεσσίνη Εμμανουέλα, Λογοθεραπεύτρια – Ειδική Παιδαγωγός

Βιβλιογραφία

  • Παντελιάδου, Σ. (2011). Μαθησιακές Δυσκολίες και εκπαιδευτική πράξη Τι & Γιατί. Αθήνα: ΠΕΔΙΟ.
  • Πολυχρόνη, Φ. (2011). Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες. Αθήνα: ΠΕΔΙΟ.
  • Στασινός, Δ. (2016). Η ειδική εκπαίδευση 2020 plus. Για μία συμπεριληπτική ή ολική εκπαίδευση στο νέο-ψηφιακό σχολείο με ψηφιακούς πρωταθλητές. ΑΘΗΝΑ: ΠΑΠΑΖΗΣΗ.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s